Rondom #uncut vroeg het Nederlands Kamerkoor de Transketeers, een makerscollectief van drie trans mannen, om drie videoportretten te maken. In die videoportretten vertellen drie verschillende musici over de relatie met hun veranderende stem en hoe ze daarmee om zijn gegaan. 

In het ontroerende #uncut laat Renske Vrolijk haar innerlijke strijd echoën in de muziek (★★★★★ – De Volkskrant)

Renske Vrolijk #uncut (wereldpremière)

Nederlands Kamerkoor
BL!NDMAN [sax] saxofoonkwartet
ORBI – The Oscillating Revenge of the Background Instruments
Krista Audere dirigent

Eline Welle Vivian (mezzosopraan)
William Knight Vivian (tenor)
Syl Becht, Amélie Knape, Irene Kortlever Vivian (kind)*

*wisselende bezetting, uit solistenklas Nationale Koren

Renske Vrolijk idee en compositie
Annechien Koerselman concept, libretto en muziekdramaturgie
Wendela de Vos libretto
SMITH, Lise Bruyneel visuals
Tido Visser mise en espace

Vivian was vroeger gevangen in het lichaam van een jongen. Dit is háár verhaal. Onversneden. En ja, dat is de vraag die haar het meest wordt gesteld.

De confronterende én poëtische voorstelling #uncut vertelt het verhaal van Vivian, trans vrouw of gewoon… vrouw. Wie mag het zeggen? Ze kijkt terug op een transitie die niet alleen moedig was, maar ook nieuwe vragen oproept. Na een langdurig traject van psychologisch onderzoek en medische ingrepen, is zij nu wie zij wilde zijn. Toch? Maar wat aan te vangen met haar verleden? Wat te doen met de oude foto’s? Wie was ze toen, en wie is ze nu? ‘Je bent nu toch wel blij?’, dat hoort ze maar al te vaak. Maar is ze dat ook?

Bekijk hier een video interview met Renske Vrolijk over hoe #uncut haar eigen geschiedenis laat klinken:

In een collage van flashbacks, afgezet tegen het hier en nu, dendert Vivian door de emotionele achtbaan van het voor en na van haar beslissing, die geen beslissing was. Geen beslissing kon zijn. Omdat het was zoals het was zoals het is zoals het moet zijn.

De ervaringen van de componiste zelf – Renske Vrolijk – vormden het vertrekpunt voor deze semi-autobiografische muziektheatervoorstelling. Als kind zong Renske met veel passie in een kinderkoor, totdat haar stem veranderde. Een confrontatie die haar direct duidelijk maakte dat de stem onlosmakelijk verbonden is met identiteit. Ze nodigde het Nederlands Kamerkoor, dat ze al vanaf haar jeugd bewondert, uit om het verhaal samen te delen met de wereld. Een verhaal dat begint met de menselijke stem.

Renskes muzikale taal is onweerstaanbaar en weerbarstig, en wordt uitgevoerd door twee van de hipste(r) ensembles van de Lage Landen: het ronkende ORBI (The Oscillating Revenge of the Background Instruments) en saxofoonkwartet BL!NDMAN [sax]. Onder leiding van Krista Audere zingt en speelt het Nederlands Kamerkoor de familie, de oordelende en veroordelende massa, de sensatiezoekers, en het team van doktoren in een voorstelling die bij voorbaat al spraakmakend is.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt met steun van Fonds Podiumkunsten, Fonds 21 en VSB Fonds.

 

In het laatste magazine van het Nederlands Kamerkoor verscheen een interview met Renske Vrolijk over de muziek voor #uncut en haar motivatie om met het Nederlands Kamerkoor aan deze voorstelling te werken. Lees het interview hieronder:     

Campagnebeeld: Sans titre, TRAUM, 2015 (c) SMITH

Concertagenda

Op de hoogte blijven? Ontvang maandelijks concertinformatie, filmpjes, nieuws en meer…

Lees ons privacybeleid

"*" geeft vereiste velden aan

Voornaam
*