Met The Personal Archive Sessions brengt het Nederlands Kamerkoor een unieke serie van vijf afleveringen over de persoonlijke muzikale voorkeur van de topzangers van het Nederlands Kamerkoor. Samen met hun collega’s brengen ze hun zelf gekozen muziek ten gehore en vertellen ze over hun keuze. Het leidt tot een ontroerende reeks persoonlijke gesprekken en intieme uitvoeringen. In deze sessie ontmoeten we Eline Welle, alt van het Nederlands Kamerkoor.
‘Voor mij is muziek een soort religie, omdat de betekenis van het woord religie, verbinding is. Mijn manier om verbinding te maken is via muziek.’
Elines keuze voor Arabische muziek uit de soefi-traditie is een stap in een project van haar en haar Tunesische man Marouen, waarin ze een brug proberen te slaan tussen Arabische muziek en westerse klassieke muziek. Toen zij elkaar leerden kennen, bleken er grote raakvlakken te zijn tussen Elines bijna religieuze beleving van muziek maken en Marouens beleving van religie. Muziek speelt een cruciale rol in de rituelen van de soefileer. Eline vertelt op ontroerende wijze over de verbinding die door de liefde wordt gelegd en hoe het is om dit te delen met haar collega-zangers. In haar sessie horen we die liefde in het stuk Adinu en Mèn Entè, van de componist Zad Moultaka.