Met The Personal Archive Sessions brengt het Nederlands Kamerkoor een unieke serie van vijf afleveringen over de persoonlijke muzikale voorkeur van de topzangers van het Nederlands Kamerkoor. Samen met hun collega’s brengen ze hun zelf gekozen muziek ten gehore en vertellen ze over hun keuze. Het leidt tot een ontroerende reeks persoonlijke gesprekken en intieme uitvoeringen. In deze sessie ontmoeten we Elsbeth Gerritsen, alt van het Nederlands Kamerkoor die samen met Hans Wijers, bas, op de bank zit om te praten over haar keuze.
‘Het is zo klein, je moet echt heel goed opletten… het is zingen op de millimeter.’
Onze alt Elsbeth is een groot liefhebber van de Engelse koortraditie. Haar keuze voor muziek van Elgar – Death on the hills en They are at rest – was dan ook geen verrassing voor haar collega’s. Alhoewel, voor Hans, bas bij het Nederlands Kamerkoor, in zekere zin wel, omdat hij nog nooit iets van Elgar had gezongen. Het werd een aangename kennismaking met deze muziek uit de hoogromantiek. Vooral het theatrale en expressieve van de stukken is fantastisch. Elsbeth vertelt daarnaast waar die liefde voor de Engelse koormuziek vandaan komt, en wat het zingen van deze muziek in kleinere ensembles zo bijzonder maakt.