Songs of Farewell

Van 10 t/m 24 november ging het Nederlands Kamerkoor op tournee met het programma Songs of Farewell, een programma met meesterwerken uit de Engelse koortraditie. Ook vandaag de dag brengen deze composities, geschreven naar aanleiding van de Eerste Wereldoorlog, troost en verstilling. Het concert in de Grote Kerk in Zwolle werd live opgenomen.

Requiem van Herbert Howells

Herbert Howells schreef zijn Requiem ter nagedachtenis van die soldaten, maar het schrijfproces kreeg een wel zeer wrange wending toen zijn zoon – die nota bene op uitnodiging van zijn vader een noot aan de partituur had toegevoegd – op negenjarige leeftijd aan polio stierf. 

Requiem van Herbert Howells

Over het Requiem

Het Requiem had Howells een halve eeuw terug in 1932 gecomponeerd, naar het model van A Short Requiem uit 1915 van Walford Davies, destijds een van zijn eerste leraren aan het RCM. Een vernederend moment tijdens de première van zijn pianoconcert in 1925 had hem ertoe bewogen de piste van het circus van de con- certzalen de rug toe te keren en zich te wenden tot troostrijke werken van Engelse collega’s uit de renaissance en de barok. Het Salvator mundi staat in de phrygi- sche modus, van oudsher de muzikale metafoor voor rouw. Hoop breekt door op ‘et lux perpetua luceat eis’ in de luidste climax tijdens het vijfde deel. Rust straalt uit het slotakkoord (D majeur) van I heard a voice from Heaven. Het latijn biedt de meest complexe muziek, de Anglicaanse psalmteksten eenvoudiger syllabische zang.

- Huib Ramaer

Songs of Farewell - Hubert Parry

Hubert Parry kwam tot zijn compositie Songs of Farewell als reactie op de dood van enkelen van zijn studenten aan het Royal College of Music in Londen op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog. Deze zes motetten, waarmee hij begon in 1913 en in 1918 voltooide zijn nobel en troostrijk van sfeer. Waar de eerste delen vierstemmig zijn, komt vanaf het derde lied telkens een stem bij, tot het overdonderende achtstemmige slotdeel.

Songs of Farewell - Hubert Parry

Over de Songs of Farewell 

Deze zes motetten, begonnen in 1913, voltooid in 1914-15, zijn nobel en troostrijk van sfeer. Zijn de eerste delen vierstemmig, vanaf het derde lied komt er telkens een stem bij, tot het overdonderende achtstemmige slotdeel. De Songs of Farewell openen met een visioen van de Heer op zijn troon in een Hemel waar rozen niet verwel- ken. Een oefening in nederigheid volgt: I know my soul hath power to know all things. De muziek breekt uit naar een ver verwijderde toonsoort ter onderstreping van de bitter ironische – en voor ons actuele – constatering, dat wij als mensen trotse maar ellendige wezens zijn. Het derde lied biedt een diepe blik in de ziel van een moegestreden man, het vierde smeekt om hereniging met verloren zie- len. In de laatste songs preekt de agnost in Parry: hij kritiseert de meedogenloze uitsluiting van zondaars tijdens de Dag des Oordeels: Laat hen met rust Heer!, vergeef hen! Laat ons boeten op aarde, niet branden in de Hel. 

Huib Ramaer

Tenebrae Responsories - James MacMIllan

De Schotste componist James Macmallin componeerde zijn Tenebrae Responsories in de geest van Renaissancemeesters als Gesualdo en Victoria. Het werk is even complex als dramatisch: centraal staat de kracht van de liefde die spreekt uit de persoonlijke offers die we maken.

Tenebrae Responsories - James MacMIllan

Over de Tenebrae Responsories

Het hier gezongen drieluik herinnert in thematiek en intensiteit aan Seven Last Words from the Cross, het iconische werk uit 1993 waar MacMillan ons ook hier in Nederland mee verblufte. Het geleidelijk uitdoven van kaarsen tijdens de psalmlezingen is op het Iberische schiereiland een eeuwen- oud ritueel tijdens de Heilige Week. Schurende chromatiek schetst in het eerste deel de pijn en het lijden van Christus. Drie uitbarstingen van verontwaardiging over de meelopers die hem uitleverden aan zijn beulen omlijsten het middendeel. Uitroepen op ‘Jesum’ vertolken het verraad van Petrus in de finale. Onvergetelijk

is de slotpassage waarin een solist uit de koorklank oprijst, vertelt hoe Petrus de processie naar de kruisiging op afstand volgt en een klaagzang over diens verraad brengt die je als luisteraar met rillingen achterlaat.

- Huib Ramaer

Nooit meer een concert missen?

Schrijf je in voor onze concertupdates!

  • als eerste op de hoogte van nieuwe concerten en evenementen
  • exclusieve extra’s
  • voorrang bij kaartverkoop
Houd mij op de hoogte