CD van het concert De Mis van Martin, een persoonlijke impressie.
Naast de dubbelkorige Mis bevat deze cd Franstalige koormuziek uit de 20e eeuw. Ton de Leeuw, toch een gerenommeerd Nederlands componist, horen we niet zo vaak in de concertzaal.(*) En dat is jammer. A cette heure du jour is een fantastisch werk, het raakt mij direct: de pianissimo passages die leiden naar het uitspreken van de naam van de geliefde; die voortdurende herhalingen of bijna-herhalingen van de melodielijnen zonder dat het ook maar een ogenblik saai of voorspelbaar wordt, steeds spannend. Ik heb de neiging mijn ogen te sluiten, niet om in trance te raken – ook een optie- maar om niets te missen.
Messiaen, Cinq rechants; ogen open! Virtuoos, uitbundig, wat een inventiviteit. Bij sommige passages kun je bijna niet stil blijven zitten. Er is zoveel te horen dat je het niet allemaal in een keer kunt opnemen, laat staan doorgronden; vaak en goed luisteren dus, zo wordt het een muzikale ontdekkingstocht.
Bijna niet te geloven dat Messiaen en Villette tijdgenoten zijn. Na de overrompelende Cinq rechants ervaar je de zoete klanken van de Hymne à la Vierge als een moment van rust en ontspanning. De sterke, meeslepende melodie blijft in je geheugen hangen, of wordt misschien toch verdreven door de curieuze slotmaten…
De Mis van Martin, de titel van het concert. Ik vraag me af of deze dubbelkorige Mis ooit is uitgevoerd als onderdeel van de liturgie. Zo intens, en beeldend. De wanhopige smeekbede in het Kyrie, het extatische Hosanna, gevolgd door een intiem Agnus Dei; het lijkt wel opera.
Geen wonder dat ook (de betere) amateurkoren zich aan dit werk gewaagd hebben; dit te zingen is gewoon hemels.
Frea van de Lavoir
(*) wel van het Nederlands Kamerkoor: in 2000 is een cd uitgebracht die volledig is gewijd aan werk van Ton de Leeuw.
Deze cd is te koop in de webshop van het Nederlands Kamerkoor! Houdt u wel rekening met vertraagde verzending i.v.m. de coronamaatregelen.