Vanaf 21 december tot en met 11 maart toert het Nederlands Kamerkoor samen met Maas theater en dans door Nederland met de familievoorstelling Beauty en het beest. We vroegen een aantal zangers van het Nederlands Kamerkoor naar hun ervaring en naar de muziek in de voorstelling. Lees de interviews hieronder:
Marijke van der Harst (sopraan)
In welke opzichten verschilt Beauty en het Beest van andere concerten met het Nederlands Kamerkoor?
In een ‘gewoon’ concert zijn we primair gericht op de muziek en een zo goed en mooi mogelijke uitvoering daarvan. We doen zo’n optreden gewoonlijk in zwarte concertkleding in een concertzaal of kerk en hebben daarbij de bladmuziek in onze handen. Bij deze productie zingen we uiteraard alles uit het hoofd, hebben een kostuum aan en maken deel uit van de mise-en-scène. Dat maakt het heel dynamisch.
Wat heb je met de muziek van David Lang?
De muziek van David Lang heeft een minimal music karakter en dat kan heel ontspannend werken voor de luisteraar, terwijl het helemaal niet ontspannen is om het uit te voeren! Het vergt opperste concentratie, omdat er steeds iets kleins verandert en er niet zo’n duidelijke structuur aanwezig is. Tegelijkertijd is het van belang om heel secuur te zijn in de uitvoering; dat maakt het verschil of deze muziek bij het publiek aankomt of niet. Kortom, de muziek van David Lang ligt prettig in het gehoor, is heerlijk om te zingen en tegelijkertijd een uitdaging om het écht goed te doen!
Waarom past deze muziek zo goed in de voorstelling?
In deze voorstelling worden slechts een paar fragmenten uit Lang’s muziek gebruikt, maar die hebben al een grote uitwerking op het verhaal. Zijn muziek ondersteunt en bepaalt de sfeer van de scene op het toneel, zoals we dat kennen van de film. Op subtiele wijze versterkt het de emoties die door het verhaal worden opgeroepen.
Margreet Rietveld (sopraan)
Hoe vind je het om mee te zingen in een theaterproductie?
Te gek! Een keer écht wat anders, toffe uitdaging! Het verschilt van andere concerten in allerlei opzichten: we zijn onderdeel van een podium met acteurs en dansers, zingen uit het hoofd, hebben kostuums en worden versterkt!
Waarom past deze muziek zo goed in de voorstelling?
Ik kende de muziek van David Lang helemaal niet maar in deze voorstelling is het prachtig. Telkens als er plotseling klassieke muziek klinkt verandert er wat op het podium; staat alles even helemaal stil. De sfeer die dan ontstaat is heel bijzonder en de muziek van David Lang past heel goed in die wereld die even stilstaat.
Wat spreekt je aan in het verhaal van Beauty en het Beest?
Het verhaal van Beauty en het Beest is bijzonder omdat je na gaat denken over echte schoonheid, over vooroordelen, egoïsme en schone schijn, over namaak en geluk. Iedereen gaat blij worden van deze voorstelling 🙂
Frank Hermans (bas)
Hoe vind je het om mee te zingen in een theaterproductie?
Sinds vorig jaar zing ik projectmatig mee bij het Nederlands Kamerkoor, dit is mijn tweede project… Toen ik in Rotterdam aan kwam, bleek het een bekend gebouw te zijn. Ik had er in 2005 een productie gedaan bij het OT-theater met Mirjam Koen. Leuk om hier weer te komen en een productie mee te doen met acteurs en dansers. Wat een kracht en energie hebben die mensen, zeer inspirerend! Mijn eerste productie met het NKK was de Matthäus-Passion en daar sta je natuurlijk ook een verhaal te vertellen, maar zonder kostuums en zonder lichteffecten en decors.
Waarom past deze muziek zo goed in de voorstelling?
Ik vind de muziek van David Lang echt prachtig en het voegt iets toe aan het verhaal, even een moment van beschouwing. Echt een vondst van de artistieke leiding.
Wat spreekt je aan in het verhaal van Beauty en het beest?
De acteurs ontroeren me soms door hun oprechtheid, dat de mooie Beauty het afzichtelijk uitziende beest met het mooie hart omarmd en daardoor iemand ‘bevrijdt’. Love sets you free…
Åsa Olsson (alt)
Hoe vind je het om mee te zingen in een theaterproductie?
Ik vind het erg leuk en stimulerend om als zanger op het podium samen te werken met andere disciplines, in dit geval met alle geweldige acteurs/actrices en dansers die ook deel uitmaken van deze productie. Het is interessant om het gehele regieproces te volgen met alles wat daarbij hoort: muziek, techniek, licht, decor, kostuums etc.
Wat heb je met de muziek van David Lang?
Toen ik voor het eerst een stuk van David Lang ging zingen was ik meteen verkocht. Zijn muziek spreekt me o.a. aan omdat ik gek ben op close-harmony en minimal music en in het algemeen een voorkeur heb voor stukken in mineur.
Waarom past deze muziek zo goed in de voorstelling?
De stukken van David Lang voegen naar mijn mening steeds rustmomenten toe die een mooi contrast vormen met de soms snelle bewegingen op het podium. Er ontstaat een contemplatieve sfeer vol verlangen die voor verdieping zorgt in het verhaal. De stukken voegen melancholie toe en dat vind ik erg mooi.
Klik hier om ‘The Little Match Girl Passion’ van David Lang te beluisteren op Spotify.
Klik hier voor de speeldata en voor meer informatie over Beauty en het beest.