Mónica Monteiro - Sopraan

In haar geboorteplaats, Figueira da Foz in Portugal, begon Monica (1982) haar muzikale carrière als vioolleerlinge. In 2005 haalde zij haar bachelor in solfège aan de Escola Superior de Musica in Lissabon. In 2010 haalde zij daar ook haar bachelor in zang.

Monica gaf naast zingen enkele jaren les in oortrainen, maar besloot zich te focussen op haar zangcarrière. Ze heeft met verschillende ensembles en koren in Europa samengewerkt. Nu werkt ze nog vaak samen met de Nederlandse Bach Vereniging, het Egidius Kwartet en Vox Luminis (België).

Monica heeft een passie voor alle latin-dansen zoals salsa en samba. Ook houdt ze van lezen, fotograferen en dieren. Ze heeft een kat en een hond.

Monica maakt sinds februari 2014 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

Kijk en luister naar Mónica
Mónica Monteiro - Sopraan
Solo en ensemble

Mónica heeft Bachs Johannes Passion, Weihnachts Oratorium, Händels Israel in Egypt, Carissimi's Jepthe, Monteverdi's Tancredo ed Clorinda, Vivaldi's Salve Regina, Ferrandini's Il pianto di Maria uitgevoerd onder leiding van dirigenten als Laurence Cummings, Richard Egarr, Peter Dijkstra en Risto Joost. Mónica nam verschillende werken uit de Portugese barokperiode op als solist.

Mónica zong het Requiem van Fauré solo met het Nederlands Kamerkoor en Amsterdam Sinfonietta tijdens een tournee door Zuid-Amerika waar ze optrad in de grote zaal van Teatro Colón in Buenos Aires, Argentinië. Ook stond zij als kernlid van het Nederlands Kamerkoor centraal in een van de aflevering van The Personal Achive Sessions.

Met een ruime ervaring als koor- en ensemblezangeres heeft Mónica bij gelegenheid gewerkt met verschillende groepen in Nederland, België, Duitsland en Portugal, waaronder Amsterdam Baroque Choir, Nederlandse Bach Vereniging, Egidius Kwartet (Nederland), Currende, Vox Luminis (België), Gulbenkian Choir, Officium vocal Group, Sete Lágrimas en Ludovice Ensemble (Portugal) om er maar een paar te noemen.

"Singing together, this is what I really want to do with my life."

Mónica Monteiro - The Personal Archive Sessions
Nooit meer een concert missen?

Schrijf je in voor onze concertupdates!

• als eerste op de hoogte van nieuwe concerten en evenementen
  • exclusieve extra’s
  • voorrang bij kaartverkoop