Over ons

Het Nederlands Kamerkoor, dat zijn individuele stemmen in perfecte samenklank. Een gemeenschap van kunstenaars die elkaar vinden in koorzang op het allerhoogste niveau. We verkennen - met korenstad Utrecht als inspirerende thuisbasis - de grenzen van het genre, met innovatieve, urgente projecten.

We zingen de mooiste koormuziek, snijden daarbij regelmatig maatschappelijke thema’s aan en werken samen met kunstenaars uit andere disciplines, zoals acteurs, dansers, vj’s en dichters, maar ook met mensen uit de zorg, het onderwijs en de wetenschap. Zo verrijken we het perspectief op de maatschappij van ons publiek én van onszelf.

En we zetten ons in voor een bloeiende, bruisende koorwereld. Bijvoorbeeld met NKK NXT, ons traineeship voor jonge professionals. Of met onze Zingdagen door het hele land, waarmee we investeren in de prachtige Nederlandse amateurkorenwereld. En met YARA onderzoeken we hoe samenzang jongeren tussen 12 en 16 jaar kan verbinden.

Leer het koor kennen
Over ons

"Wat het koor presteert, in uitdagend, voornamelijk onbekend repertoire, is gewoonweg verbluffend."

NRC - 2023

Al bijna 90 jaar aan de top

Het koor zingt doorgaans in een bezetting van 16 tot 24 zangers. Zestien kernleden (vier vacant) vormen de basis van het koor en bepalen mede de klank en het gezicht van het Nederlands Kamerkoor. Wil je de zangers van het Nederlands Kamerkoor leren kennen. Lees hier meer over deze fantastische artiesten.

Lees meer over het koor
Al bijna 90 jaar aan de top

"Kan het mooier, vreugdevoller, intenser, spiritueler, ja zelfs etherischer dan dit Weihnachts-Oratorium [...]? Ja, daar is Peter Dijkstra toe in staat!"

Leids Dagblad - 2023

Chef-Dirigent Peter Dijkstra

In september 2015 werd Dijkstra aangesteld als chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor en is een van de meest vooraanstaande en veelgevraagde koordirigenten van deze tijd en staat keer op keer garant voor sprankelende uitvoeringen.

Peter Dijkstra
Chef-Dirigent Peter Dijkstra