Met onze programma's willen we actuele en urgente verhalen vertellen. Op het podium maar ook daarbuiten. Met inleidingen, interviews en ontmoetingen tussen publiek en artiesten bieden we een context aan de voorstelling die de ervaring voor concertbezoekers verrijkt.
Context programmering
Inleidingen
De context van een programma geeft verdieping en meer verbinding met het programma. Tijdens een inleiding -voorafgaande aan een concert - vertelt een expert meer over de idee achter het programma, of over de tijdsgeest waarin het programma ontstond. Een goed voorbeeld hiervan was de inleiding die artistiek directeur Tido Visser gaf naar aanleiding van het programma Van Gogh in Me. Hierin ging hij terug naar de fin de siecle, de tijd waarin niet alleen de muziek die het koor uitvoerde werd gecomponeerd, maar Van Gogh en Gustav Klimt schilderden ook de doeken die de visuele inspiratie vormden voor dit programma. Tido legde daarbij ook nog eens uit hoe de videoprojecties tot stand kwamen - waarbij de muziek, een digitale analyse van de schilderijen en de energie in de zaal allemaal een rol speelden.
Video - inleiding: Van Gogh in Me
Voor deze innovatieve performance van het Nederlands Kamerkoor, in het kader van de tentoonstelling in het Van Gogh Museum over de inspiratiebronnen van Gustav Klimt (vanaf oktober 2022), werkte het Nederlands Kamerkoor drie jaar samen met de audiovisuele studio fuse* uit Italië. Ze analyseerden de schildermethodes en het kleurgebruik van Van Gogh en Klimt en ontwikkelden algoritmes die de penseelstreken tot leven brengen. De koormuziek en de emoties van het publiek en de zangers worden tijdens de uitvoering opgehaald uit biometrische gegevens en onmiddellijk omgezet in beelden. Op deze manier worden beelden hoorbaar en muziek zichtbaar in een bijna synesthetische ervaring.
Interviews
Voorafgaande aan de wereldpremière van Flights of the Angakok, het monumentale nieuwe werk van de wereldberoemde componist Lera Auerbach, werd zij geïnterviewd. Zij was immers niet alleen aanwezig, maar zou de première ook zelf dirigeren. Het werd een indringend gesprek over de urgentie van de klimaatproblematiek, en het effect op de Arctische culturen. De problematiek verwerkte Auerbach namelijk in haar compositie en zij vertelde dan ook op welke manier de inzichten die zij opdeed en de cultuur die zij leerde kennen, verklankte in Flights of the Angakok. Een unieke kijk in het hoofd van de componiste.
Video-interview - Tranen van Petrus
In De tranen van Petrus plaatste het Nederlands Kamerkoor Orlando di Lasso’s meesterwerk in de actuele context van de pandemie: wat gebeurt er met de mens ten tijde van isolatie, eenzaamheid en wanhoop? Marijn Rademaker (voormalig eerste solist bij Het Nationale Ballet en Stuttgart Ballet) danst de rol van Petrus – apostel en misschien wel de trouwste volgeling van Jezus. Toch verloochent hij Jezus. De desillusie en eenzaamheid die volgen komen tot leven in een scenisch samenspel tussen Petrus en het koor, in een co-regie van Tido Visser en Nanine Linning. In dit video-interview, vergelijkbaar met een interview voorafgaande aan een voorsteling vertellen Tido en Nanine over Petrus’ worsteling, vertolkt door sterdanser Marijn Rademaker, die wordt gadegeslagen en begeleid door zeven zangers in levensgrote glazen zuilen.