Context programmering

Met onze programma's willen we actuele en urgente verhalen vertellen. Op het podium maar ook daarbuiten. Met inleidingen, interviews en ontmoetingen tussen publiek en artiesten bieden we een context aan de voorstelling die de ervaring voor concertbezoekers verrijkt.

Inleidingen

De context van een programma geeft verdieping en meer verbinding met het programma. Tijdens een inleiding -voorafgaande aan een concert - vertelt een expert meer over de idee achter het programma, of over de tijdsgeest waarin het programma ontstond. Een goed voorbeeld hiervan was de inleiding die artistiek directeur Tido Visser gaf naar aanleiding van het programma Van Gogh in Me. Hierin ging hij terug naar de fin de siecle, de tijd waarin niet alleen de muziek die het koor uitvoerde werd gecomponeerd, maar Van Gogh en Gustav Klimt schilderden ook de doeken die de visuele inspiratie vormden voor dit programma. Tido legde daarbij ook nog eens uit hoe de videoprojecties tot stand kwamen - waarbij de muziek, een digitale analyse van de schilderijen en de energie in de zaal allemaal een rol speelden.

Inleidingen

Interviews

Voorafgaande aan de wereldpremière van Flights of the Angakok, het monumentale nieuwe werk van de wereldberoemde componist Lera Auerbach, werd zij geïnterviewd. Zij was immers niet alleen aanwezig, maar zou de première ook zelf dirigeren. Het werd een indringend gesprek over de urgentie van de klimaatproblematiek, en het effect op de Arctische culturen. De problematiek verwerkte Auerbach namelijk in haar compositie en zij vertelde dan ook op welke manier de inzichten die zij opdeed en de cultuur die zij leerde kennen, verklankte in Flights of the Angakok. Een unieke kijk in het hoofd van de componiste.

Interviews